Ikdienas darbā saskaroties ar situācijām, kad klienti pasūta jaunas mājas lapas izstrādi, argumentējot šo nepieciešamību ar tekstu “mūsu esošā mājas lapa jau ir 5 gadus veca” un “izskatās, ka tā nemaz vairs nepatīk lietotājiem”, “vairs nav stilīga”, ir “nemoderna”, vai arī pavisam vienkārši – “nu, nepatīk”… Mums tas, protams, nozīmē iespēju nopelnīt, taču, ja būsim godīgi, tad šāda klientu argumentācija liek nopietni pārdomāt situāciju. Vai tiešām emocionāli un intuitīvi secinājumi ir pietiekams pamats investīcijām jaunā mājas lapā? Varbūt tomēr sākumā ir vērts apsēsties, padomāt, izanalizēt situāciju, saprast, kas tieši ar esošo mājas lapu nav kārtībā un tikai tad sākt darbu?
Mēs, digitālās mārketinga aģentūras Zing speciālisti, joprojām esam 100% pārliecināti: efektīvs interneta mārketings nav iespējams bez pārdomātas un adekvāti “aprīkotas” uzņēmuma mājas lapas. Nepietiek tikai ar Facebook profilu un Twitter kontu (ja vien bizness nav manikīra pakalpojumi paša virtuvē). Turklāt mājas lapai jābūt arī responsīvai – t.i. ērti lietojamai arī mobilajās ierīcēs.
Starp citu, varam padalīties arī ar Latvijas Centrālās Statistikas Pārvaldes (CSP) datiem, kas liecina, ka 2017. gadā mājas lapa bija 62.9% uzņēmumu. Jaunākajā CSP apskatā teikts, ka “mājaslapas esamība ir lielā mērā atkarīga no uzņēmuma lieluma: tikai katram otrajam mazajam uzņēmumam bija sava interneta mājaslapa (58,3%). Savukārt vidējiem un lieliem uzņēmumiem interneta mājaslapa bija attiecīgi 82,5% un 96,2%.” Tā lūk!
Mājas lapu veidi
Vispirms vienkārši “saliksim visu pa plauktiņiem” un sapratīsim, ko tad īsti uzņēmējs gaida no savas mājas lapas. Kādas ir lapas funkcijas un mērķi, kas ir mājas lapas mērķa auditorija. Mūsu piedāvājumā ir pavisam vienkāršs un loģisks mājas lapu iedalījums:
Ko darīt, ja atbildes uz šiem jautājumiem ir – jā? Taisīt uzreiz pilnīgi jaunu lapu un veco izmest miskastē? Mēs iesakām sākt ar t.s. WEB Usability auditu. Citiem vārdiem runājot: izanalizējiet visus riska faktorus, kas saistīti ar mājas lapas uztveri un tās lietotāju ērtībām.
Mūsu WEB Usability auditu speciālisti un eksperti saka, ka veiksmīgu mājas lapu raksturo 5 vienkāršas lietas:
Turpinājumā minēsim dažas raksturīgākās kļūdas (un atļausimies pievienot pat dažus tipiskāko kļūdu piemērus), kuras parasti atklājas WEB Usability audita ietvaros.
Kur tad ir telefons?
Bieži vien pat mājas lapās, kas ir vistiešāk saistītas ar servisa jomu un kur ir 100% skaidrs, ka cilvēki zvanīs, lai noskaidrotu pakalpojuma pieejamību, nosacījumu un/vai tehniskās specifikācijas, nav atrodams tālruņa numurs. Kaut kur jau tas ir, bet vai nu noslēpts kaut kur lapas dzīlēs, vai arī viena numura vietā cilvēkam tiek piedāvāti līdz pat 10 un vairāk dažādu speciālistu vai nodaļu numuri.
Vai šī ir “call-to-action” poga?
Nereti mājas lapas lietotājam ir ļoti grūti izsecināt, ka zem viena vai cita dizaina elementa patiesībā slēpjas aicinājums uz konkrētu darbību. “Call-to-action” pogas ir jānoformē tā, lai tās būtu nepārprotamas. Vienkārši un stereotipiski risinājumi šajā gadījumā strādā, jo tos atpazīst un lieto visi!
Kā lai saprot, kas ir svarīgāks?
Akcentējiet to, ko vēlaties, lai izdara mājas lapas apmeklētājs, virziet cilvēka uzmanību! Aicinājumam aizpildīt kādu pieteikuma formu, pierakstīties jaunumiem vai veikt pasūtījumu, piezvanīt, lai konsultētos, t.i. “call-to-action” funkcionālim, ir jābūt izvietotam mājas lapā skaidri un uzskatāmi!
Vai tiešām šis viss man ir jāizpilda?
Lūdzot mājas lapas lietotājam aizpildīt kādas formas, nevajag noslogot viņu ar liekas informācijas pieprasīšanu. Lūdziet tikai pašu svarīgāko informāciju. Izvērtējiet, kas Tavam lietotājam jau šķitīs apgrūtinoši!
Vai šī forma vispār strādā?
Rūpīgi pārbaudi, vai visas pieteikuma formas tiešām darbojas un vai informācija no tām nokļūst iecerētajā vietā! Lietotājs ir ļoti jūtīgs pret nestrādājošu funkcionāli.
Kopsavilkums:
Iedzīvinot profesionāli veikta WEB Usability audita rekomendācijas, Tev ir iespēja mērķtiecīgi sakārtot esošo mājaslapu, padarot to daudz efektīvāku!
Protams, jauna mājas lapa uzņēmuma biznesa dzīvi noteikti padarīs dinamiskāku – tikai ar vienu noteikumu: ja tā būs veidota profesionāli un ar skaidru misijas apziņu.
Sazinieties ar mums, un mēs pastāstīsim par citiem jūsu jaunās vai uzlabotās mājas lapas potenciālajiem ieguvumiem un jaunu klientu piesaistīšanas iespējām!